Tuesday, November 6, 2012

Wasiat Ibu Semasa Beliau Masih Hidup

Soalan

assalamualaikum ustaz, ibu saya baru meninggal manakala ayah saya telah meninggal pada tahun 2000.soalan saya, arwah ibu telah membeli rumahnya dan meletakkan nama rumah atas nama saya semasa arwah ayah masih hidup kerana untuk menggelak dari cukai kerana membeli rumah secara cash, dan semasa hidup arwah ibu ada mengatakan jika beliau wafat rumah tersebut akan menjadi milik saya,adakah perlu saya membahagi harta arwah jika ada adik beradik yg menuntut.apa hukumnya?

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh, dalam persoalan ini, anda terlebih dahulu perlu mendapatkan pengesahan mengenai status rumah tersebut.
Jika benar ibu arwah anda telah memberinya kepada anda, sila dapatkan sebarang dokumen yang boleh membuktikannya.
Walau bagaimanapun, dalam menguruskan persoalan harta pusaka ini adalah dinasihatkan supaya anda dan ahli waris yang lain berhubung dengan Mahkamah Syariah yang berdekatan untuk menyelesaikannya.
Sila bawa segala perkara yang berkaitan dengan harta yang ditinggalkan oleh ibu anda agar ia lebih mudah untuk diagih-agihkan kepada mereka yang berhak menerimanya. Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment