Friday, November 9, 2012

Aurat Kakak Dgn Adik Lelaki

Soalan

slm,
buat ustz jelaskan :
i) aurat seorang kakak dengan adik beradik lelaki?
ii) aurat seorang anak perempuan dengan bapa?
terima kasih ustaz...

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
1.         Aurat seorang kakak ketika bersama adik lelakinya adalah seperti berikut:
Wajib bagi seorang kakak ketika berada di hadapan adik lelakinya untuk menutup badannya melainkan muka, kepala, tengkuk, dua tangan hingga ke tapak tangan, kaki hingga ke lutut.
Ini bermakna, dada, payudara, belakang, pinggul, paha dan faraj adalah wajib ditutup.

Manakala bagi adik lelaki tersebut pula, auratnya ketika berada di hadapan kakaknya ialah anggota yang berada antara bahagian atas pusat dan bawah lutut.
Dari itu, bahagian yang berada di bawah pusat adik lelakinya adalah aurat dan haram bagi kakaknya untuk melihatnya.

2.         Aurat anak perempuan dengan bapanya:
Tidak ada batasan aurat di antara seorang anak perempuan dengan bapa kandungnya. Perkara ini dapat dilihat pada firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala dalam Surah An-Nur di bawah ini, maksudnya:
“Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali kepada suami mereka, bapa mereka, bapa mertua mereka, anak-anak mereka, anak-anak tiri mereka, saudara-saudara mereka, anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, perempuan-perempuan Islam,
atau hamba-hamba mereka, orang gaji dari orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan….”.
(surah an-Nur 31)

Melalui ayat ini kita dapat fahami bahawa Allah Subhanahu Wa Ta'ala melarang kaum wanita daripada memperlihatkan perhiasan yang tersembunyi pada tubuh mereka melainkan kepada suami, bapa kandung, bapa mertua dan senarai berikutnya seperti mana yang terdapat di dalam maksud ayat di atas. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment