Saturday, November 17, 2012

Penggunaan Wali Hakim

Soalan

Assalamualaikum, ustaz.
saya ingin bertanya berkenaan dengan wali hakim. bapa saya dan abg kandung saya enggan menikahkan saya dengan alasan yang tidak munasabah. dan meletakkan syarat2 seperti sekiranya saya ingin bernikah saya perlu membelikan sebiji motor kepada abang saya kerana saya melangkah bendul. disini saya ingin bertanya, adakah boleh sekiranya saya ingin bernikah menggunakan wali hakim?

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Saudari yang dirahmati Allah swt
Dalam hal ini, anda boleh memohon dengan pihak pejabat agama Islam menggunakan wali hakim kerana wali yang sedia ada enggan mewalikan anda dengan sebab-sebab tertentu.
Panel menasihatkan agar saudari merujuk perkara ini dengan pihak pejabat agama Islam yang terdekat berkaitan perkara ini.

No comments:

Post a Comment