Thursday, November 8, 2012

Seluar Basah Sikit Selepas Tidur, Boleh Dibawa Solatkah?

Soalan

Saya seorang lelaki. selepas bangun tidur, seluar saya basah sedikit. bukannya basah lencun sprti keluar air mani. sY juga yakin 100% yg saya tidak kencing atau kluar air mani. seluar saya bgaikan berwap dan mnyebabkan basah sikit. soalan saya, adakah sah solat saya jika saya bangun untuk solat subuh. jika tidak sah, perlukah qada smua solat subuh saya?

Jawapan

Dalam masalah ini, jika anda sudah pastikan bahawa air tersebut bukan air mani, maka anda tidak perlu untuk mandi wajib. Ini bermakna, anda boleh terus berwudhu’ dan mendirikan solat Subuh.
Walau bagaimanapun, adalah diingatkan supaya anda menukar seluar atau pakaian yang lain kerana dibimbangi air tersebut adalah air yang najis sekalipun ia bukan air kencing. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment