Friday, November 23, 2012

Ibadah Qurban,akikah

Soalan

assalamualaikum....saya ingin bertanya, boleh kah saya membayar harga seekor lembu untuk dibuat korban dan dibahagikan kepada 7 nama.iaitu saya,anak,kedua org tua saya,kakak dan 2 org anaknya? @ boleh kah saya dahulukan wang saya untuk pembayaran haiwan tersebut? terima kasih...

Jawapan

Waalaikumusalam,
Anda harus berbuat sedemikian dengan mendahulukan wang anda untuk membeli lembu ,tetapi sebelum itu anda perlulah minta persetujuan mereka  berhubung dengan  hasrat  anda  untuk membuat korban.
Sebagai  maklumat tambahan anda, hukum membuat korban itu adalah sunat muakkad  (yang sangat-sangat dituntut oleh ugama Islam) bagi mereka yang berkemampuan dari segi kewangan dan perbelanjaan.bermula sebelum membuat korban termasuk pada hari tasyrik iaitu 11,12, & 13 zulhijjah.Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment