Saturday, November 17, 2012

Suami Abaikan Nafkah Batin

Soalan

Assalamualaikum ustaz, Saya dah berkahwin 13 thn lebih dan sekarang umur saya 37 tahun dan suami 44 tahun. pada umur saya 27 thn suami telah berkahwin lain di siam tanpa pengetahuan saya dan setelah setahun baru lah saya mengetauinya kerana terjumpa surat nikah siam. Pada umur saya 35 tahun suami berkahwin lagi juga di siam. jadi sekarang saya ada 2 orang madu. Apa hukum jika suami abaikan nafkah batin terhadap saya dan suami hanya tumpukan pada ke 2 isteri mudanya sahaja..berdosakah saya

Jawapan

Waalaikumusalam,
Nafkah yang wajib diberikan oleh suami kepada isterinya  terbahagi kepada dua iaitu:
1.Nafkah zahir
2.Nafkah batin
NAFKAH ZAHIR
Merangkumi perkara-perkara berikut:
1.Makan,minum
2.Tempat tinggal/rumah
3.Pakaian
4.Kesihatan
5.Pendidikan
6.Rekreasi/perlancungan
NAFKAH BATIN
1.Bersetubuh/melakukan jimak/seks
2.Kasih sayang
3.Menjaga hati dan perasaan isteri.
4.Pergaulan yang baik dan harmoni bersama isteri
5.Giliran yang adil antara isteri tua dengan isteri-isteri yang lain.
Jika suami tidak sanggup berlaku adil dalam perkara ini, anda boleh tuntutan di mahkamah syariah.Malahan  gambaran suami yang tidak sanggup berlaku adil  di akhirat kelak suami akan berjalan dalam keadaan senget .Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment