Saturday, November 17, 2012

NAJIS MUGALAZAH

Soalan

1) APAKAH HUKUMNYA JIKA SAYA MEMEGANG TOMBOL PINTU YANG PERNAH DI PEGANG OLEH ORG BKN ISLAM YANG MEMEGANG ANJING?ADAKAH SAYA PATUT BERSAMAK?
2) KILANG BERBAU KENCING ANJING.ADAKAH SAYA PATUT BERSAMAK WALAUPUN SAYA MEMAKAI SELIPAR DI KILANG?
3)JIKA SAYA MENYAMAK SINKI YANG DIGUNAKAN OLEH ORG BKN ISLAM KERANA MEMANDIKAN ANAK ANJING,TAPI AIR SAMAKAN TERSEBUT KADANG-KALA MEMERCIK & TERKENA PAKAIAN SAYA,ADAKAH SAYA PATUT MENYAMAK PAKAIAN TERSEBUT?

Jawapan

1.         Dalam keadaan tersebut, anda tidak perlu untuk menyertu tangan anda melainkan padanya terdapat kesan najis daripada haiwan tersebut.

2.         Tidak perlu melainkan anda pasti yang anda telah melanggar air kencing haiwan tersebut.

3.         Dalam keadaan ini juga anda tidak perlu untuk menyertu pakaian yang terkena percikan air tersebut.
Wallahu 'alam.

Nota:
Samak - Proses penyucian kulit bangkai yang halal dimakan agar ia boleh digunakan untuk kegunaan seharian seperti pakaian, kasut dan lainnya.

Sertu - Proses penyucian najis mughallazah dengan menggunakan air tanah dan bilasan 6 kali air mutlak biasa.

No comments:

Post a Comment