Friday, November 23, 2012

Hukum Murtad Melalui Perkataan

Soalan

murtad boleh berlaku melalui perkataan. kalau seseorang mengatakan dia kafir,murtad sebagai contoh tapi dalam hatinya tidak menginginkan untuk menjadi kafir atau murtad. ringkasnya dia kata contoh dlu baru dia kata dia kafir. soalan kedua kalau dia kata dia kafir,murtad lepas tu dia sambung percakapannya dia kata tidak baik kata macam tu dpt dosa. dlm hati tidak memaksudkan untuk kafir atau murtad.

Jawapan

Assalamualaikum w.b.t
Saudara yang dirahmati Allah swt
Hal berkenaan percakapan khususnya yang bersangkutan dengan akidah  sepatutnya tidak dijadikan bahan mainan.Seharusnya apa yang diucap itu adalah lahir dari hati. Melainkan dirinya dipaksa untuk bercakap sedemikian rupa.
Sekiranya dia sekadar bercerita bahawasanya dahulu telah murtad kemudian sudah bertaubat dan kembali ke jalan Allah maka itu adalah ceritanya sahaja dan hakikatnya dia masih beriman kepada Allah swt.
Tiga perkara yang boleh membatalkan akidah sesorang sama ada melalui
Percakapan, perbuatan dan iktikad hatinya.
Seorang yang beriman kepada Allah seharusnya memelihara setiap kata-katanya agar apa yang diucapkannya itu tidak membatalkan imannya.
Bertaubat adalah jalan dan cara yang terbaik. memelihara setiap perbuatan dan perkataan adalah perkara yang sangat dituntut dalam Islam dalam memelihara kesucian agama Islam.

No comments:

Post a Comment