Friday, November 9, 2012

Membayar Fidyah

Soalan

salam ustaz,
saya ingin bertanya, pada tahun 2011 saya tidak sempat menggantikan puasa selama 4 hari disebabkan alahan yang teruk kerana mengandung. saya dalam usaha mengantikan puasa untuk 4 hari tersebut dalam tahun 2012 ini. soalan saya, adakah betul bayaran fidyah yang wajib saya tunaikan adalah 4 cupak nasi?? dan saya ingin tahu 1 cupak nasi tersebut sekiranya dinilaikan dalam ringgit malaysia berapa nilainya..terima kasih

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Saudara yang dirahmati Allah swt
Anda perlu membayar fidyah sebanyak 4 cupak sahaja kerana telah menjangkau setahun puasa sahaja. Satu cupak sama nilai dengan 600 gram beras. Oleh yang demikian saudari boleh membeli beras dengan harga 600 gram tersebut.
Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment