Thursday, November 15, 2012

Sembelih,aqiqah,korban

Soalan

Assalamualaikum..saya ingin bertanya untuk aqiqah anak lelaki.ape yg saya tahu adalah 2 ekor kambin.bagaimana kalau saya sembelih 1ekor di rumah dan 1 ekor lg di sembelih di kampung dan berlainan hari da waktu..boleh ke saya buat begitu ustaz.minta tlg ustaz terang kan dgan lebih lanjut lg.

Jawapan

Waalaikumusalam,
Hukum melaksanakan akikah itu adalah sunat muakkad (sunat yang sangat-sangat dituntut) oleh ugama kepada kedua ibubapa yang berkemampuan.Bagi anak lelaki adalah afdal untuk sembelih 2 ekor kambing.Jika buat seekorpun boleh dan sah cuma tidak dapat fadilah afdal sahaja.
Tuntutan syarak buat akikah  hendaklah dilaksanakan pada hari ke 7 kelahiran bayi tersebut jika sibuk boleh buat pada hari ke 14,14,21,28,35 dan sebelum kering darah nifas ibunya,Malah imam shafie mengatakan  boleh buat sampai bayi tersebut sebelum baligh, pada hari berkenaan bayi itu hendaklah
1.Diberi nama
2.Diakikahkan
3.Sunat dicukur licin rambutnya tidak kira bayi lelaki atau perempuan
4.Berat Rambut yang telah dicukur hendaklah ditimbang  kemudian berat rambut tersebut dinilai dengan harga emas atau paling tidak dengan harga perak semasa kemudian wangnya disedekahkan kepada fakir miskin atau bidan yang menguruskan kelahiran bayi tersebut.
5.Sunat buat kenduri  kesyukuran  dengan memasak kambing akikah tadi dengan menjemput saudara mara dan penduduk sekampung atau setaman.
Andaikata jika kambing  disembelih pada  dua tempat yang berlainan maka lambatlah dapat pahala afdal akikah sebagaimana yang telah panel nyatakan.Justeru eluk dibuat pada satu tempat.jika tidak dapat diielakkan maka kaedah yang anda cadangkan boleh dan sah cuma lewat sedikitlah dapat pahala afdal tersebut.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment