Thursday, November 8, 2012

Kewajipan Menunaikan Nazar

Soalan

A'skm Usz,
Saya bernazar untuk menunaikan umrah pd thn depan jika satu permasalahan dpt diselesaikan. Allah SWT telah menyelesaikan permasalahan saya. Saya ada menyimpan tabungan tetapi disebabkan atas faktor2 tertentu, saya terpaksa mengeluarkan duit tabungan tersebut. Duit tabungan saya skrg tdk mencukupi untuk melaksanakan nazar saya. Bolehkah saya tangguhkan sehingga tabungan saya mencukupi (mgkn mengambil masa 2-3thn) atau saya mesti jg melaksanakan thn dpn (bt pjmn dsbgnya). Mohon nasihat

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh, setiap nazar yang telah dibuat wajib ditunaikan sebagaimana yang telah dinazarkan.
Oleh sebab anda telah menentukan masa yang khusus untuk melakukan nazar tersebut, iaitu tahun hadapan, tetapi kini anda sedang menghadapi masalah kewangan untuk melaksanakan nazar tersebut dan hal ini menyebabkan anda tidak dapat melakukannya pada tahun hadapan.
Oleh itu, kegagalan anda untuk melaksanakan nazar tersebut sebagaimana yang telah dijanjikan telah menyebabkan anda dikenakan kifarah nazar.
Berikut adalah senarai kifarah nazar yang perlu anda jelaskan mengikut kemampuan anda.
Senarai kifarah nazar:
1.  Memberi makan kepada 10 orang fakir miskin, atau
2.  Memberi pakaian kepada 10 orang fakir miskin, atau
3.  Memerdahekakan seorang hamba yang mukmin, atau
4.  Berpuasa 3 hari. Bagi Mazhab Syafi’i tidak disyaratkan secara berturut-turut.

Sila rujuk ke Pusat Pungutan Zakat atau Baitulmal yang berdekatan untuk menjelaskan kifarah di atas. Wallahu 'Alam.

No comments:

Post a Comment