Friday, November 2, 2012

Kemusykilan Solat Jamak

Soalan

Assalamualaikum.
Saya berniat utk solat Jamak Taqdim Maghrib Dan Isyak. Selesai Maghrib saya terus bangkit utk Qasar Isya'. Ketika sedang pada rakaat ke dua saya rasa tak boleh tahan nk buang air,maka saya batalkan Isya' kerana langsung tiada khusyu'. Bolehkah saya sambung Jamak selepas selesai buang air.? Atau ada yg lebih afdal?

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam keadaan di atas, anda tidak boleh menyambung semula Solat Isya' yang ingin anda dirikan di dalam waktu Maghrib. Hal ini adalah kerana antara syarat yang perlu anda jaga untuk melakukan Solat Jamak ialah kedua-dua solat tersebut (Maghrib dan Isya'') mesti dilakukan secara berturut-turut. Ringkasnya, ia tidak boleh dipisahkan dengan sesuatu perkara sekalipun dengan membaca doa.
Walau bagaimanapun, di dalam keadaan tersebut Solat Isya' yang masih belum dikerjakan lagi perlu dilakukan di dalam waktunya nanti. Ia masih boleh dikerjakan dengan memendekkan raka’atnya, iaitu dua raka’at sahaja (Solat Qasar).
Demikianlah antara perkara yang perlu anda jaga semasa mengerjakan Solat Jamak ini. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment