Tuesday, November 6, 2012

Bercinta Dengan Sepupu

Soalan

Assalammualaikum, saya atikah dr johor. Saya ingin bertanya ape hukum kahwin sepupu? Maksud saya, Bapa saya dengan mak pasangan saya adik beradik. Kami bercinta dah setahun lebih tapi masih merahsiakan. Bolehkan kami berkahwin?

Jawapan

Waalaikumusalam,
Islam tidak pernah menghalang  pasangan sepupu untuk  berkahwin.Malah kahwin sepupu itu harus hukumnya.Cuma untuk tujuan membiakkan umat dan untuk kecerdasan dari segi genetik kita digalakkan berkahwin dengan lelaki/wanita yang tiada hubungan kekeluargaan.Perkara ini bertujuan adalah untuk:
1.Memperluaskan hubungan silaturrahim(bukannya sekitar keluarga terdekat)
2.Kecerdasan minda dan kepintaran zuriat yang bakal dilahirkan
3.Dapat bertukar adat  resam dan budaya antara satu negeri dengan negeri yang lain
4.Memperluaskan pengalaman dan pengetahuan pasangan yang berlainan tempat tingal/negeri
Justeru menurut ayat al-Quran yang bermaksud:
"Sesungguhnya Aku jadikan kamu lelaki dan perempuan,berpuak-puak dan berkumpulan adalah untuk  tujuan saling  kenal mengenali antara satu sama lain,sesungguhnya orang-orang  yang paling mulia di kalangan kamu ialah orang-rang yang bertaqwa....
Justeru panel nasihatkan agar anda  ikut saranan agama demi kelangsungan dan memperluaskan hubungan silaturrahim.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment