Tuesday, October 30, 2012

Talak Sms Dan Rujuk

Soalan

Salam Ustaz.Saya nak tanye,seminggu sebelum puasa saya bergaduh dgn suami.saya ugut(melalui sms)kalau dia tak ceraikn saya,saya akn lari.xlama lepas tu dia balas berbunyi "aku ceraikan kau (nama penuh saya) dgn talak 1.aku puaskan hati kau.ko nk sgt kn."sebelum tu kami ade berjimak dan saya belum mandi wajib lg.adekah talak tu jatuh?lepastu saya ade berjumpa suami dn dia ade mencumbui saya.adekah perbuatan itu dikira rujuk?sebulan selepas itu suami sms"saya nk baik balik dgn awk saya sayang awk.

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
perkara ini perlu dirujuk kepada Mahkamah Syariah yang berdekatan dengan tempat anda. Sms yang dikirimkan oleh suami anda perlu dipastikan terlebih dahulu sama ada yang menghantar tersebut adalah dirinya ataupun sebaliknya.
Selain itu, persetubuhan yang telah anda lakukan dengannya tidak menjadi batu penghalang untuk terjatuhnya talaq ke atas diri anda sekalipun waktu itu anda masih belum melakukan mandi wajib lagi.
Demikian juga dengan perbuatan bercumbu dengan anda, ia tidak dianggap sebagai perbuatan rujuk di dalam Mazhab Syafi’i. Menurut mazhab ini, rujuk perlu dilakukan dengan menggunakan lafaz (kata-kata). Sila ke Mahkamah Syariah untuk penjelasan yang lebih lanjut. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment