Tuesday, October 30, 2012

Pertanyaan Tentang Perceraian Tanpa Lafaz

Soalan

assalammualaikum,soalan sya di sini ialah,saya dan suami sudah lama tidak tggal bersama selama 6bulan 14 hari,jadi adalah ini sah perceraian kami tanpa lafaz talak dari suami?? di mana sya boleh mendapat borang tuntut cerai?? download boleh ke??

Jawapan

Waalaikumusalam,
Bagi mengesahkan kedudukan sebenar sama ada telah berlaku perceraian sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Islam,panel cadangkan agar anda pergi ke mana-mana mahkamah syariah yang berhampiran dengan tempat tinggal anda untuk tujuan tersebut.Pihak mahkamah syariah akan mengeluarkan keputusan muktamad.Wallahu a'lam.

2 comments:

  1. assalamualaikum, saya pernah bergaduh dengan isteri saya diwaktu awal perkahwinan sbelum ni dan saya telah lafaz aku cerai kamu sahaja dalam hati tanpa dia ketahui tanpa saya sedari kerana dalam keadaan terlampau marah , selepas itu baru saya tersedar bahawa saya telah melakukan kesilapan besar dan meminta keampuanan Allah S.W.T , jadi macam mana keadaan kami sebenarnya.adakah terjatuh talak kepadanya? dan macam mana jalan penyelesaian??saya dah pening memikirkan kejadian ini,

    ReplyDelete
  2. Saya ingin bertanya tentang hukum jika kita bersumpah didalam mahkamah syariah, bagaimana jika sumpah yang dilafazkan itu saya menafikan pertuduhan yang dibuat keatas saya akan tetapi sebenarnya saya melakukan perkara yang dituduh itu,saya menafikan sumpah laknat itu diatas sebab2 tertentu dan bagaimana pandangan tuan dalam hal ini dan apakah akibat dikemudian hari.

    ReplyDelete