Tuesday, October 23, 2012

Solat Dan Taubat

Soalan

Assalam,
Saya byk melakukn dosa dan sy ingin bertaubat.Sy melakukan solat taubat.Sy tidak mahir membaca Quran. Sy takut sekiranya sepjg sy solat ada kesilapan dlm tajwid sy. Sy ada dpt tau kalau bacaan kita ntuk al-fatihah dan tahiyat akhir tak betul,maka solat kita tidak sah. Bgmanakah solat sy sdgkn sy btul2 dlm proses belajar dn berubah. Sy akan mengerjakan umrah, sy takot taubat sy xditerima. Dan ada yg mengatakan sama sj tak bertaubat kerana jahil dlm bacaan surah,solat ttp tak diterima.

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Saudara yang dirahmati Allah swt
Perkara utama yang perlu anda pegang ialah Allah itu Maha Pengampun,selagi masih bernyawa maka kita diberi peluang untuk bertaubat dari sebarang dosa yang telah dilakukan.
Oleh kerana anda dalam proses belajar maka kesalahan tajwid dalam bacaan solat adalah dimaafkan dan dengan syarat anda wajib memperlajari ilmu al-Quran.
solat akan sah sekiranya dikerjakan dengan niat yang betul dan mengikut rukun yang telah ditetapkan.
Agama Islam tidak sekejam itu sehingga menjauhkan manusia dari Allah Maha pencipta. Dapatkan maklumat dari bahan bacaan yang betul dan kerap mendengar ceramah dari ilmu agama yang benar-benar mahir dan yang mendapat pengiktirafan jabatan agama islam negeri.
wallahua'lam

No comments:

Post a Comment