Wednesday, October 3, 2012

Meminjam Untuk Mengerjakan Umrah

Soalan

Assalamualaikum,
Saya sepatutnya mengerjakan umrah pada bulan Feb tahun depan. Saya telahpun membayar separuh dari pakej umrah tersebut. Tiba-tiba saya mengalami masalah kewangan yang teruk. Bapa saya sebelum ini ada meminjam duit dari saya, tapi saya tidak sampai hati untuk meminta darinya semula. Bolehkah saya meminjam duit dari keluarga saya yg lain untuk meneruskan umrah saya atau saya lupakan saja niat saya untuk mengerjakan umrah tersebut.

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Saudari yang dirahmati Allah swt
Mengerjakan umrah itu satu tuntutan. Meminjam duit untuk mengerjakan umrah adalah tidak salah sekiranya jumlah hutang itu adalah berjadual dan mampu dibayar sekiranya pulang dari mengerjakan ibadah umrah.
Namun sekiranya jumlah hutang itu bakal membebankan anda setelah pualang dari mengerjakan umrah maka adalah lebih baik anda menunggu sehingga wang anda cukup dan boleh meneruskan ibadah umrah dengan lebih tenang dan dipermudahkan.

No comments:

Post a Comment