Friday, October 12, 2012

Hukum Mandi Wajib


Soalan

assalamualaikum...sy nak bertanya mengenai hukum mandi wajib saya. kuku dan jari saya terkena gam. tetapi saya telah berusaha untuk membuangnya tetapi tidak berjaya. bagaimanakah saya hendak mandi wajib. saya memohon soalan saya dijawab dengan segera. terima kasih.

Jawapan

Waalaikumusalam,
Sekiranya anda mandi wajib dengan kuku dan jari  yang masih melekat /terkena gam, menyebabkna iar mandi tersebut tidak dapat sampai/serap.Implikasi dari segi hukum,mandi wajib yang sedang anda laksanakan itu tidak sah.Akibatnya anda tidak boleh solat,puasa dan membaca al-Quran.
Sebagai langkah yang paling wajar ialah anda kena cari alat bagi tujuan untuk mencairkan gam (tinner/spirit).Panel yakin pencair ini mampu untuk membantu anda  bagi tujuan menghilangkan kesam gam dan seterusnya anda boleh  mandi dengan sempurna tanpa ada gam yang menghalang.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment