Monday, October 15, 2012

Perjualan Duit Syiling

Soalan

assalamualaikum...saya menjual duit syiling kepada kedai2 runcit ataupun kedai makan dengan mengenakan sedikit charges...seperti pertukaran duit syiling sebanyak RM50,charge nya rm3....charge yang saya kenakan ini adalah kerana syiling yang saya telah asingkan mengikut nilai 10sen 20sen dan 50sen,packing di dalam plastik serta penghantaran juga...jadi ini charge yang saya kenakan...adakan charge yang saya kenakan itu dalam kategori riba???

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Cas yang anda kenakan tidak dikira sebagai riba. Malah ia boleh dikira sebagai upah bagi perkhidmatan yang telah anda berikan, iaitu mengasingkan syiling 5, 10, 20 dan 50 Sen ke dalam bungkusan yang berbeza dan juga kos penghantaran ke kedai mereka.
Ringkasnya, lebihan wang tersebut (cas yang anda kenakan) adalah upah kepada perkhidmatan yang telah anda tawarkan kepada mereka dan bukannya riba. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment