Friday, October 19, 2012

Jatuh Talak Atau Tidak

Soalan

Saya dan suami bergaduh dalam tel..dan disebabkan itu suami saya cakap aku ceraikan juga nanti akibat dari kemarahan beliau.kemudian masing2 memutuskan panggilan tel itu selepas ape yang diperkatakan suami..adakah ini jatuh talak?

Jawapan

Dalam kes ini, kata-kata suami anda perlu dikenal pasti terlebih dahulu sama ada ia termasuk di dalam golongan lafaz yang sarih ataupun tidak.
Oleh itu, anda diminta supaya merujuk perkara ini kepada pihak Mahkamah Syariah yang berhampiran dengan tempat anda untuk mendapatkan pengesahan mengenai lafaz tersebut.
Segala kesulitan yang timbul amat dikesali. Walau apa pun, segala persoalan yang berkaitan dengan Sistem Perundangan Kekeluargaan di dalam Islam seperti perceraian adalah di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah di seluruh negara dan pihak mahkamah adalah pihak yang paling berautoriti di dalam hal ini. Dari itu, kes ini perlu dirujuk kepada pihak yang lebih berautoriti untuk mendapatkan jawapan yang lebih tepat dan menepati dengan kehendak hukum Syara’. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment