Thursday, October 11, 2012

Harta Pencarian

Soalan

Saya telah bercerai hampir satu tahun tapi soal harta pencarian belum diselesaikan. Saya cuba tanya tapi bekas suami kata dia tak ada harta nak tuntut apa? Kami ada rumah yang dibeli dengan duit yang disyer. Sebelum bercerai bekas suami minta saya tukar nama rumah ke nama dia tapi saya tak tahu dia dah merancang nak berpisah. Bolehkah saya tuntut harta pencarian selepas dah habis edah. Bekas suami dah kahwin lain. Mereka tinggal dekat rumah lama. Saya dah beli rumah baru.

Jawapan

Assalamualaikum w.b.t
Saudari yang dirahmati Allah swt
Dalam perkara ini, panel menasihatkan agar puan merujuk dan membuat tuntutan harta sepencarian dengan bekas suami di mahkamah syariah bagi menyelesaikan perkara ini dengan segera.
Puan berhak menuntut nafkah sepanjang dalam tempoh eddah sekiranya suami tidak menunaikannya. walaupun sudah bercerai, puan masih boleh untuk membuat tuntutan. Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment