Tuesday, October 30, 2012

Aqiqah Untuk Anak Tiri

Soalan

Assalamualaikum, saya telah berkahwin dgn seorang janda beranak 3. Mereka semua tinggal dan berada dibawah tanggungan saya. Soalannya, bolehkah saya buat aqiqah untuk ketiga2 anak tiri saya? Perlukah saya minta izin bapa kandung mereka? Terima kasih.

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam hal ini, anda diharuskan untuk membuatkan Aqiqah untuk mereka kerana mereka kini di bawah tanggungan anda.
Mengenai ayah kandung mereka, jika anda memberitahunya adalah lebih wajar kerana beliau adalah wali kepada ketiga-tiga anak tersebut. Wallahu 'alam.

1 comment:

  1. Assalammualaikum ustaz.saya nak tanya boleh saya memegang lembu aqiqah yang saya buat untuk anak tiri saya syarat aqiqah yang saya buatkan untuk anak tiri saya tu ketika hendak melakukan penyembelihan lembu tersebut

    ReplyDelete