Saturday, October 13, 2012

Bercumbu Dan Memungkiri Berjanji

Soalan

saya pernah berjanji dengan kekasih saya yang saya tidak akan tinggalkan dia.Selepas lama berkenalan,kami mula bercumbu tanpa zina. saya sangat menyesali perbuatan itu.Disebabkan dia tidak memahami tekanan kewangan dan masa sebagai pelajar saya berasa tawar hati kepadanya dan memutuskan hubungan bagi memperbaiki diri saya dan mengumpul wang untuk berkahwin.Saya telah jatuh hati pada orang lain tetapi saya rase diri saya keji.Atas tanggung jawab perlu kembali, tapi hati saya. Apa saya perlu buat?

Jawapan

Di dalam masalah ini, perbuatan bercumbu-cumbuan dengan wanita yang bukan mahram adalah satu perbuatan maksiat. Manakala memungkiri janji pula adalah salah satu daripada sifat ataupun ciri-ciri orang munafiq. Sabda Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam, maksudnya:
Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'Anhu, bahawasanya Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam bersabda, maksudnya:
"Tanda-tanda orang yang munafik ada tiga: apabila dia bercakap dia berdusta, apabila dia berjanji dia memungkirinya, dan apabila diberi kepercayaan (amanah), ia khianat".
(Hadith riwayat Muttafaqun 'alaih).

Oleh itu, anda perlu bertaubat atas dosa yang telah dilakukan bersamanya dan cuba untuk penuhi janji yang pernah anda lafazkan terhadapnya.
Ringkasnya, bertanggungjawablah di atas perbuatan dan janji yang telah anda buat. Semoga anda dapat memperbaiki diri sebagai seorang hamba yang taat kepada perintahnya. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment