Thursday, October 11, 2012

Kawin Lari Bila Di Tanya Surat Nikah Dia Memberi Mcm Alasan Dan Sampai Sekarang Belum Daftar Kawin.dan Kami Tak Tahu Ape Tindakan Yang Patut Dilakukan


Soalan
salam saya nak tahu ape yg patut dilakukan bile seseorg tu berkata dia dah nikah kat thailand, &bila ditanya mana surat nikah dia memberi bermcm2 alasan dan masih belum mendaftar perkahwinan di sisi sedangkan anak pertama mereka dah berusia 2thn dan skrg bru melahirkan anak yg ke3..bile disuruh nikah balik pun diorg xnak.sudahnya kami paksa dia bt surat beranak anak yg pertama tanpa berbinkan bapa.anak ke2 meningal &anak yg ke3 nie xtau nak ckp dah.&kami xyakin yg mereka dah nikah..
harap bantu
Jawapan
Dalam masalah ini, walaupun ia nampak seperti tidak mendatangkan sebarang masalah kepada pasangan tersebut mengharungi kehidupan seharian. Namun sebenarnya ia akan mendatangkan beberapa masalah kepada pasangan tersebut khususnya ke atas isteri dan anak-anak mereka.
Sebagai ringkasnya, berikut adalah antara masalah yang akan timbul kesan apabila pernikahan tidak didaftarkan dan disahkan oleh mahkamah:
1.    Status isteri dan juga anak-anak yang akan tergantung/tidak dapat dipastikan.
2.    Jika suami meninggal dunia, isteri dan anak-anak tidak dapat menuntut harta pesaka disebabkan tidak ada bukti pernikahan yang telah dilakukan.
3.    Emosi isteri dan anak-anak akan terganggu kesan daripada pergaulan dan keterbatasan waktu untuk bersama dengan suami/ayah.

Demikianlah antara kesan yang akan timbul. Dari itu, cubalah maklumkan kepadanya tentang 3 perkara di atas. Mudah-mudahan hati mereka tergerak untuk mendaftarkan pernikahan mereka dengan pihak berkuasa agama tempatan (Mahkamah Syariah). Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment