Wednesday, October 3, 2012

Riba Ke?halal Ke?

Soalan

Soalan saya,Syarikat tmpt saya bekerja adalah sbg vendor.Dan syarikat ada melantik kontraktor bagi menjalankan kerja.Sebagai pekerja saya melaksanakan tugas seperti biasa dan dlm pd masa yg sama saya membantu kontraktor ini membuat kerja mereka ( sepatutnya kerja itu kontraktor punya tanggungjawab).Mereka meminta saya membantu atas alasan mereka tiada pekerja mahir.Saya telah dibayar oleh syarikat kontraktor ini tanpa syarikat saya tahu.Apakah hukum dan status duit yang saya peroleh itu?

Jawapan

Dalam kes ini, duit yang anda perolehi daripada syarikat kontraktor tersebut adalah halal dengan syarat tugasan yang dilakukan untuk syarikat itu tidak dilakukan semasa anda sedang bertugas dengan majikan anda.
Hal ini disebabkan oleh kerana waktu kerja anda telah dibayar oleh majikan dan dengan itu anda adalah terikat dengannya dan tidak boleh mencampurkan tugasan yang telah dibayar dengan tugasan yang tidak ada kena mengena dengan kerjaya anda.
Walau bagaimanapun, jika anda mendapat kebenaran daripada majikan untuk melakukan tugasan syarikat tersebut, maka tiada larangan untuk anda melakukannya dan duit yang diterima juga adalah pendapatan yang halal. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment