Friday, October 19, 2012

Daki . Mandi Wajib

Soalan

perlukah kita menggosok seluruh dan setiap bahagian tubuh badan kita untuk mengeluarkan daki yg tidak dilihat sebelum mandi wajib?? dan selepas menggosok kulit di badan kita barulah keluar daki tersebut .. ianya seperti menyusahkan kerana perlu menggosok/menggesel setiap anggota tubuh badan untuk mengeluarkan daki akibat berpeluh dan sebagainya? apakah hukumnya jika saya tidak berbuat demikian dan terus mandi wajib? adakah daki2 yang tidak dpt dilihat di kulit dapat dilalukan air??

Jawapan

dalam hal ini, kita tidak dipinta terlebih dahulu untuk menghilangkan segala daki yang terdapat di badan kita sebelum memulakan mandi wajib.
Walaupun begitu, apa yang dipinta hanyalah memastikan tidak terdapat sebarang benda yang boleh menghalangi air daripada mengenai kulit badan kita sebelum memulakan mandi tersebut.
Setelah dipastikan tiada benda yang boleh menghalangi air, maka bolehlah anda memulakan mandi wajib tersebut. Ringkasnya, tidak ada anjuran daripada Syariah untuk menghilangkan daki terlebih dahulu.
Namun, jika dengan cara itu dapat menjadikan tubuh kita lebih bersih ia adalah cara yang lebih baik. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment