Monday, October 1, 2012

Sah Tak Lafaz Cerai

Soalan

saya dan suami sering bertengkar dan suami sering menyebut perkataan cerai.antrnya,esok kita ke pej agama dan brcerai.dan suami juga pernah berkata 'kau kemaskan barang2 kau dan keluar dr rumah ni,itu yang kau suka kan,aku ceraikan kau.dlm kejadian lain suami berkata 'mulai dr saat ini,hari ini aku takkan sentuh kau.ini yang kau mahu kan?aku ceraikan kau'.Diantra 2 kejadian trsbt suami ada melafazkannya 2x dlm 1 kejadian.Namun saya tdk pernah ke pej agama krn tdk diizinkan.apa status hubgn kami?

Jawapan

Berasaskan kepada maklumat yang terdapat di dalam soalan, kata-kata atau perkataan yang diucapkan oleh suami anda adalah termasuk di dalam kata-kata atau lafaz cerai yang sarih. Dari itu, anda telah diceraikan oleh suami anda.
Oleh itu, sila rujuk kes ini kepada Mahkamah Syariah yang berdekatan dengan anda untuk dapatkan pengesahan mengenai status hubungan anda dengannya. Bersegeralah dan jangan bertangguh lagi.
Elakkanlah daripada terjadinya zina di antara anda berdua kerana bimbangkan talaq yang telah terjatuh ke atas diri anda sudah melebihi 3 kali kesan daripada berulangnya kejadian yang sama. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment