Soalan
soalannya saya menggunakan baldi untuk mandi wajib dan
mengambilnya dari kolah bilik mandi,apbila saya mandi wajib air yang
terpercik kedalam kolah adakah air mustamal?.adakah mandi wajib saya
sah? jwpn ustaz, Air itu boleh digunakan dan tidak dikira sebagai air
mustakmal.
mengapa air tu tak dikira mustakmal?
mengapa air tu tak dikira mustakmal?
Jawapan
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh,
Dalam persoalan ini, air tersebut adalah air musta’mal sekiranya ia adalah air lebihan mandi wajib anda ataupun air yang terpisah daripada tubuh/anggota badan anda.
Dalam keadaan ini, sama ada mandi wajib anda sah ataupun tidak adalah bergantung kepada cara anda melakukannya.
Ringkasnya, jika mandi tersebut anda lakukan menggunakan air yang mutlak, dengan niat mandi wajib dan seluruh tubuh telah anda kenakan air, maka sahlah mandi tersebut.
Namun, jika air yang terpercik ke dalam kolah tersebut adalah air musta’mal (air yang terpisah daripada badan anda), dan kandungan air di dalam kolah tersebut juga tidak sampai dua kolah, maka hal ini akan menyebabkan mandi wajib yang anda lakukan adalah tidak sah.
Hal ini adalah disebabkan air yang terdapat di dalam kolah tersebut telah menjadi air musta’mal kesan daripada percampuran diantara air mutlak yang terdapat di dalamnya dengan air yang telah terpisah dari tubuh anda dan sukatan air mutlak tersebut tidak sampai dua kolah.
Dari itu, mandi wajib yang anda lakukan dalam keadaan di atas adalah tidak sah dan anda perlu ulang semula melakukan mandi wajib tersebut.
Namun begitu, jika kandungan air di dalam kolah tersebut adalah dua kolah atau lebih, percampuran dengan air musta’mal tersebut tidak akan menjejaskan statusnya sebagai air mutlak. Oleh itu, anda boleh menggunakannya untuk mandi tersebut dan mandi wajib anda adalah sah di dalam situasi ini. Wallahu 'alam.
Dalam persoalan ini, air tersebut adalah air musta’mal sekiranya ia adalah air lebihan mandi wajib anda ataupun air yang terpisah daripada tubuh/anggota badan anda.
Dalam keadaan ini, sama ada mandi wajib anda sah ataupun tidak adalah bergantung kepada cara anda melakukannya.
Ringkasnya, jika mandi tersebut anda lakukan menggunakan air yang mutlak, dengan niat mandi wajib dan seluruh tubuh telah anda kenakan air, maka sahlah mandi tersebut.
Namun, jika air yang terpercik ke dalam kolah tersebut adalah air musta’mal (air yang terpisah daripada badan anda), dan kandungan air di dalam kolah tersebut juga tidak sampai dua kolah, maka hal ini akan menyebabkan mandi wajib yang anda lakukan adalah tidak sah.
Hal ini adalah disebabkan air yang terdapat di dalam kolah tersebut telah menjadi air musta’mal kesan daripada percampuran diantara air mutlak yang terdapat di dalamnya dengan air yang telah terpisah dari tubuh anda dan sukatan air mutlak tersebut tidak sampai dua kolah.
Dari itu, mandi wajib yang anda lakukan dalam keadaan di atas adalah tidak sah dan anda perlu ulang semula melakukan mandi wajib tersebut.
Namun begitu, jika kandungan air di dalam kolah tersebut adalah dua kolah atau lebih, percampuran dengan air musta’mal tersebut tidak akan menjejaskan statusnya sebagai air mutlak. Oleh itu, anda boleh menggunakannya untuk mandi tersebut dan mandi wajib anda adalah sah di dalam situasi ini. Wallahu 'alam.
No comments:
Post a Comment