Wednesday, January 16, 2013

Telekung Bernajis Tanpa Disedari

Soalan

Assalamualaikum.Ketika usai solat,saya trlhat ada tompokn hitam di kain telekung saya,saya meneliti dan myakini ianya bkn njis.Setelah bbrap hari saya tergerak hati untuk memeriksanya semula,namun setelah meneliti lagi,barulah saya tahu ianya najis setelah meyakininya.
1)adakah saya harus qadha solat saya spanjg mmkai tlkung brnjis trsbut.
2)jika harus qadha,bagaimna saya harus mengqhadanya semula sdangkan saya tidak tahu berapa lama saya telah mmkai tlekung brnjis tersebt tanp dsedari

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam hal ini, anda tidak perlu untuk mengqadha’ solat tersebut. hal ini adalah kerana kewujudan najis tersebut pada telekung anda tidak anda sedari. Ia adalah dimaafkan. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment