Wednesday, January 16, 2013

Wang Bagi Melakukan Ibadah Aqiqah

Soalan

assalamualaikum.ibu mertua saya menggesa untuk melakukan ibadah aqiqah dengan alasan tidak mahu berhutang dengan Allah. bagi melakukannya, ibu mertua akan menggunakan duitnya dahulu dan meminta membayarnya semula. soalan saya boleh kah melakukan aqiqah berkenaan dalam keadaan berhutang? apakah hukum melakukan aqiqah tanpa persetujuan ibu bapa kepada kanak-kanak yang ingin di aqiqah kan.

Jawapan

Waalaikumusalam,
Hukum melakukan akikah itu adalah sunat muakkad (yang sangat-sangat  dituntut) kepada kedua ibubapa atau penjaga yang berkemampuan.
Afdal dilakukan pada hari ke 7 kelahiran bayi, pada hari tersebut disembelih 2 ekor kambing bagi bayi lelaki, jika tidak mampu 2 ekor,  boleh juga dibuat 1 ekor.Bagi bayi perempuan memadai 1 ekor sahaja.
Pada hari ke 7 juga disunatkan menamakan bayi dan dicukur rambutnya lalu ditimbang berat rambut tersebut seterusnya  dinilai menggunakan nilai emas @ perak  semasa.Duitnya disedekahkan kepada fakir miskin terutama kepada bidan yang menguruskan ketika bayi tersebut dilahirkan.
Jika tidak boleh buat pada hari ke 7 boleh dibuat pada hari ke 14,hari ke 21,hari ke 28 begitulah sehingga bayi tersebut mencapai umur baligh.
Jika bapa tidak mampu, waris anak seperti datuknya boleh mengakikahkan cucu tersebut.Terpulanglah kepada datuk atau nenek sama ada hendak tuntut kembali bayaran hutang tersebut.Ap[a yang penting akikah yang dibuat adalah sah.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment