Wednesday, January 2, 2013

Tangan Berbau Najis

Soalan

Assalamualaikum , tuan saya ada persoalan mengenai najis

Begini, selepas membuang air besar, saya sabun tangan, kemudian saya pergi ke masjid untuk solat selepas solat. Saya pun tidak tahu lah mengapa saya bau jari saya, dan saya was-was nie baju najis ke, sabun ke. Hal in menyebabkan saya was-was, saya mengulangi solat, dan membasuh semula tempat yang saya sentuh. semua kain2, dan moto kunci mangga saya hendak basuh. sehinnga jika boleh karpet mashid pun sy hendak basuh :(. adakah ini was2?

Jawapan

Najis mutawassitah ialah najis sederhana, iaitu segala sesuatu yang keluar dari dubur/qubul manusia atau binatang, cecair yang memabukkan, bangkai (kecuali bangkai manusia, ikan dan belalang), serta susu, tulang dan bulu dari haiwan yang haram dimakan. Najis mutawassitah terbahagi dua iaitu: "Najis Ainiyah" yaitu najis yang berwujud (tampak dan dapat dilihat), misalnya kotoran manusia atau binatang; dan "Najis Hukmiyah" iaitu najis yang tidak berwujud (tidak tampak dan tidak terlihat), seperti air kencing yang kering. Cara menyucikan najis mutawassitah:
  1. Basuh dengan menggunakan air bersih hingga hilang warna, bau dan rasa najis tersebut.
  2. Basuh sehingga tiga kali dengan air mutlak.
Maka jika sudah dicuci berulang kali tetapi masih lagi berbau adalah dimaafkan kerana dharurat dan tidak perlu was-was lagi. Tuan juga tidak perlu untuk membasuh bahan-bahan yang tuan pegang kerana tidak terdapat ain najis tersebut sedangkan yang ada hanyalah bau sahaja.

14 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. saye budak sekolah ...hari tu saye pergi sekolah..tapi tak perasan pulak saye terpijak tahi(tak tahu tahi ape tu)...jadi saye tersentuh tahi tu...adekah saye perlu samak tangan saye

    ReplyDelete
  4. saye budak sekolah ...hari tu saye pergi sekolah..tapi tak perasan pulak saye terpijak tahi(tak tahu tahi ape tu)...jadi saye tersentuh tahi tu...adekah saye perlu samak tangan saye

    ReplyDelete
  5. saye budak sekolah ...hari tu saye pergi sekolah..tapi tak perasan pulak saye terpijak tahi(tak tahu tahi ape tu)...jadi saye tersentuh tahi tu...adekah saye perlu samak tangan saye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu sbb selagi xde bukti tu taik anjing, awak kene anggap tu taik biase je (mutawasitah). Ade kisah saudina umar jalan dgn sahabatnya (kat sumur klu x silap) pastu ade air jatuh atas sahabat tu. Sahabat tu pun tanye pemilik sumur tu najis ke air tu. Umar segera halang pemilik tu menjawab...sbb tak wajib pun tahu. Anggap je bersih sampai ade bukti jelas ia najis

      Delete
  6. Sy membuang air besar lalu sy mencucinya dengan air atau sabun.selepas itu sy mengambil air sembahyang dan solat.perlukah sy cek dubur sy selepas solat untuk pastikan tiada bau najis??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu saudara. Ketika beristinjak buang air besar ustaz pesan jangan bau. Berhenti ketika sudah merasa kesat dipunggung yakni dah terdapat ain najis. Setelah itu sabun lagi sekali tangan dan cuci hingga bersih. Tak perlu sampai berasa yakin ketika beristinjak cukup sekadar zon sahaja itu rasa berat belah yakin yang ianya telah suci. Dah memadai. Cuma kalau yakin itu lebih baik. Islam itu mudah.

      Delete
    2. Pembetulan - berhenti ketika sudah merasa kesat dipunggung yakni dah tak tak terasa atau terdapat ain najis. Tak wajib tengok.

      Delete
  7. kalu sya dah bau jari mmg bau pstu tempat2 yg sya pegang tu kne cuci ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah basuh dah tapi still ada bau...itu dimaafkan

      Delete
  8. Salam..apakah hukum sisa sabun jika masih tersisa bersama bau najis setelah dibasuh .
    Contoh bila mencuci najis guna sabun ..masih terdapat bau najis dan sisa sabun seperti bau sabun dan rasa licin sabun

    ReplyDelete