Wednesday, January 2, 2013

Tangan Berbau Najis

Soalan

Assalamualaikum , tuan saya ada persoalan mengenai najis

Begini, selepas membuang air besar, saya sabun tangan, kemudian saya pergi ke masjid untuk solat selepas solat. Saya pun tidak tahu lah mengapa saya bau jari saya, dan saya was-was nie baju najis ke, sabun ke. Hal in menyebabkan saya was-was, saya mengulangi solat, dan membasuh semula tempat yang saya sentuh. semua kain2, dan moto kunci mangga saya hendak basuh. sehinnga jika boleh karpet mashid pun sy hendak basuh :(. adakah ini was2?

Jawapan

Najis mutawassitah ialah najis sederhana, iaitu segala sesuatu yang keluar dari dubur/qubul manusia atau binatang, cecair yang memabukkan, bangkai (kecuali bangkai manusia, ikan dan belalang), serta susu, tulang dan bulu dari haiwan yang haram dimakan. Najis mutawassitah terbahagi dua iaitu: "Najis Ainiyah" yaitu najis yang berwujud (tampak dan dapat dilihat), misalnya kotoran manusia atau binatang; dan "Najis Hukmiyah" iaitu najis yang tidak berwujud (tidak tampak dan tidak terlihat), seperti air kencing yang kering. Cara menyucikan najis mutawassitah:
  1. Basuh dengan menggunakan air bersih hingga hilang warna, bau dan rasa najis tersebut.
  2. Basuh sehingga tiga kali dengan air mutlak.
Maka jika sudah dicuci berulang kali tetapi masih lagi berbau adalah dimaafkan kerana dharurat dan tidak perlu was-was lagi. Tuan juga tidak perlu untuk membasuh bahan-bahan yang tuan pegang kerana tidak terdapat ain najis tersebut sedangkan yang ada hanyalah bau sahaja.

No comments:

Post a Comment