Saturday, January 19, 2013

Adakah Dengan Ini Boleh Murtad?

Soalan

Assalammualaikum ustaz,saya ada menonton rancangan tv.rancangan tv itu ada mengkaji pasal kaabah dan mat saleh yang bercakap.saya sangkakan dia menghina islam dan lepas tu saya terus menyebut 'ish!'.saya mungkin silap sangka terhadap lelaki itu dan saya tiada langsung niat nak menghina kaabah.adakah dengan perkataan itu,saya boleh murtad?

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam perkara ini, perkataan tersebut tidak akan menjadikan anda sebagai seorang yang murtad. Hal ini adalah kerana ia tidak membawa sebarang maksud atau makna yang boleh didifenisikan sebagai satu perkataan yang kufur atau mensyirikkan Allah Subhanahu Wa Ta'ala.
Ringkasnya, anda masih sebagai seorang muslim. Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment