Saturday, January 5, 2013

Tersalah Azan Bayi

Soalan

Sepatutnya bayi lelaki di azan pada telinga kanan dan iqamah di telinga kiri.. Saya tahu perkara itu.. Selepas sehari anak saya dilahirkan, saya baru teringat yang saya tersilap azan pada telinga kiri dan iqamah pada telinga kanan. Pada masa azan dilaungkan itu, anak saya masih dalam katilnya iaitu saya tidak mendokongnya. Persoalan saya, adakah saya perlu azan kan semula anak saya pada telinga yang betul?

Jawapan

Assalamualaikum w.b.t
Saudara yang dirahmati Allah swt
Tidak menjadi satu syarat ketika azan bayi itu perlu diangkat, cukup sekadar bayi it mendengar anda melaungkan azan dan iqamat tersebut. Tersalah kiri dan kanan ketika azan dan iqamah tidak mendatangkan sebarang kesalahan, ia hanya merupakan satu tuntutan agama.

1 comment:

  1. Assalamualaikum saya baru dpt kelahiran anak pertama.. Saya time tu terlalu panik sebb baru pertama kali dpt anak.. Jadi saya azankan anak salah saya tersebut kodokomatisola2 lepastu baru Allahu akhbar adakah saya perlu azan sekali lagi pada hari kedua atau mcm mne ustaz.. Sebb saya risau akan salah saya..

    ReplyDelete