Tuesday, January 8, 2013

PATUTKAH MEMBANTAH CAKAP IBUBAPA BILA DI PAKSA KAHWIN

Soalan

Saya berkenalan dengan seorang lelaki dan dlm masa tiga bulan sahaja si lelaki mengajak saya bertunang. Saya masih ragu-ragu namun saya bersetuju utk bertunang setelah yakin dengan kata2nya.Ibubapa saya amat menyukainya kerana pandai mengambil hati. Selepas bertunang baru saya tahu dia tak solat dan selalu berbohong. Tapi dia berjanji akan berubah. Hati saya sudah tawar.Kami akan berkahwin sebulan lagi. Apa perlu saya buat? ibubapa mendesak saya teruskan majlis tetapi abg2 dan kakak tak setuju.

Jawapan

Dari pandangan syariah saudari berhak membantah dan membatalkan pertunangan serta perkahwinan itu sebab ianya melibatkan soal kewajipan agama yang gagal ditunaikan olehnya seperti solat. Maka begitu juga kedua ibu bapa tak boleh memeksa sebab hak wali mujbir yang ada pada ayah telah gugur dengan akhlak lelaki yang tak patuh syariah. Perkara ini juga boleh di maklumkan kepada Mahkamah Syariah untuk membatalkan pertunangan atau perkahwinan.

No comments:

Post a Comment