Tuesday, January 8, 2013

Daging Korban Yang Tidak Sempat Dimasak

Soalan

asalamualaikum ustaz. Pada hari raya haji tahun lepas saya dan isteri telah melakukan korban. Pada masa itu isteri saya baru hamil . Dia tak boleh masak. Jadi kami ada membawa balik bahagian daging korban kami ke rumah dan di simpan di dalam peti ais. Oleh kerana isteri saya tak dapat masak kerana alahan bau maka daging tersebut tersimpan sehingga sekarang. kami takut daging tersebut sudah tidak elok. Apakah yang harus saya buat?, bolehkah saya bungkus dgn kemas dan buang. Kaw rmh x ada tanah

Jawapan

Dalam persoalan ini,apa yang perlu anda lakukan ialah memeriksa status daging tersebut. jika ia masih boleh dimakan, maka masaklah dan makanlah daging tersebut. Namun, jika ia sudah rosak, maka ia perlulah dibuang sahaja.
Cara membuangnya anda boleh memilih sama ada menanamnya ataupun membuangnya sebagaimana anda membuang lebihan makanan yang telah rosak.
Ringkasnya, dalam urusan ini tidak terdapat sebarang dalil baik daripada al-Quran mahupun Hadith Nabawi yang menerangkan cara untuk menghapuskan bahan lebihan atau buangan haiwan sembelihan tersebut.
Oleh yang demikian, ia perlu diuruskan sebagaimana yang bersesuaian iaitu sama ada dengan menanamnya ataupun membuangnya sebagaimana bahan buangan makanan yang lain. Apa yang perlu, bahan kotoran/buangan tersebut tidak mengganggu diri anda, keluarga serta jiran tetangga. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment