Monday, January 21, 2013

Najis Tahi Cicak

Soalan

1. laluan di depan rumah saya penuh dengan tahi cicak. walaupun dah cuci tpi tahi cicak itu cepat datang kembali. kalau saya buka paip air dan kemudian air itu terkena tahi cicak yang berada di lantai, apa hukumnya kalau saya pijak air itu ? apakah status kaki saya bernajis atau tidak ? dan kalau air itu sudah kering kemudian saya berjalan atas lantai itu dengan kaki yg basah apa hukumnya pula?

Jawapan

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam persoalan ini, oleh sebab najis cicak tersebut banyak (bukannya satu atau dua) maka ia akan menyebabkan air dan lantai tersebut menjadi najis (najis muhaffafah).
Oleh itu, jika kaki anda memijak air tersebut maka ia perlu dicuci/dibasuh kerana bimbangkan najis tersebut melekat pada kaki anda.
Demikian juga jika air yang bercampur dengan najis cicak tersebut sudah kering, dan anda memijaknya dengan kaki yang basah, ia akan menyebabkan kaki anda terlekat najis haiwan tersebut dan perlu dibasuh dengan menggunakan air sehingga hilang kesan warna, bau ataupun rasa najis tersebut.
Ringkasnya, walaupun najis cicak jika sedikit bilangannya adalah termasuk di dalam najis yang dimaafkan. Namun jika jumlahnya banyak, ia sudah berubah menjadi najis yang perlu dibersihkan kerana ia kelihatan kotor dan menjijikkan. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment