Wednesday, January 2, 2013

Bangkai Yang Tidak Pasti

Soalan

Slm..ustaz..saya ingin bertanya..jika saya terlihat cebisan daging dikereta saya..selepas itu saya membasuh kereta..baru saya perasan ada cebisan daging itu..perlukah saya sertu kaki saya yg terpercik air td..?kerana dikhuatiri bangkai anjing walaupn saya tidak tahu..soalan kedua..jika saya sertu..air yang mengalir di rumput rumah saya bagaimana?dikita najis ke?sbb saya akan lalu disitu..

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
dalam kes ini, anda tidak perlu untuk lakukan sertu ke atas kaki anda kerana daging tersebut tidak anda ketahui daripada mana asalnya.
Oleh itu, ia tidak dihukumkan najis .
Namun begitu, jika anda sertu kawasan yang terkena dengan daging tersebut, air tanah yang mengalir di atas rumput tersebut tidak dihukumkan najis melainkan padanya tertinggal/terdapat kesan najis yang dimaksudkan. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment