Tuesday, January 8, 2013

Solat Fardhu Di Surau/masjid

Soalan

Assalmualaikum. Suami saya ada menceritakan kepada saya setiap kali ketika dia sedang menunaikan solat fardhu di surau atau di masjid bersendirian tiba-tiba ada orang menepuk di bahunya sebagai syarat dan mengikut suami saya menunaikan solat sebagai makmum. Adakah solat yang ditunaikan oleh orang yang menepuk bahu suami saya yang dilakukannya sebagai makmum sah sedangkan suami saya berniat solat fardhu sendirian dan bukan sebagai imam? Apa yang harus suami saya lakukan?

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
dalam hal ini, solat jema’ah yang menepuk bahu suami anda adalah sah dan beliau turut mendapat pahala solat secara berjema’ah.
Walau bagaimanapun, di dalam situasi ini, jika suami anda tidak menukar niatnya daripada solat secara bersendirian kepada menjadi imam, maka beliau hanya mendapat pahala mengerjakan solat secara bersendirian sedangkan jema’ah yang melantik suami anda menjadi imam tetap mendapat pahala solat secara berjema’ah.
Oleh itu, apabila berlaku lagi situasi seperti itu, suami anda perlu menukar niatnya untuk menjadi seorang imam kepada jema’ah yang menepuk bahunya itu. Jika tidak, beliau terlepas untuk bersama mendapat pahala solat berjema’ah yang mana ganjarannya adalah 27 darjat lebih tinggi daripada solat secara bersendirian. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment