Wednesday, January 9, 2013

Abaikan Nafkah

Soalan

suami sering abaikan nfkah zahir dan kini ini hampir 99% sy uruskan, bil+sewa rumah, sek. & nursery ank2,brang2 rumah hinggakan belanja suami pegi kerja dan membeli ubat dia juga saya kena sediakan. suami sering beri alasan tiada duit dan perlu beli ubat(darah tinggi).jika ajak brbincang hanya satu yang dia akan ptuskan 'berenti kerja' sebab saya enggan bantu.bukan enggan tapi ia seolah2 dah jd tgjwb sy sepenuhya pula.sy amt tertekan.apa yang perlu saya lakukan?

Jawapan

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam kes ini, para isteri yang menghadapi suami yang enggan mengeluarkan nafkah zahir sebenarnya berhak untuk menuntut hak ta’liq di Mahkamah Syariah yang berdekatan dengannya.
Oleh itu, para isteri yang menghadapi masalah seperti ini sila buat rujukan mengenainya di Mahkamah Syariah yang berhampiran.
Dalam pada itu, sila dapatkan khidmat nasihat terlebih dahulu daripada pegawai kaunselor keluarga yang berkhidmat di Pejabat Agama Daerah yang berhampiran dengan anda.
Semoga dengan pelaksanaan ta’liq ini dapat membela nasib kaun isteri yang dipersiakan oleh suaminya yang tidak bertanggungjawab. Panel doakan semoga Allah Subhanahu Wa Ta'ala merahmati hidup para isteri yang teraniaya. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment