Saturday, January 19, 2013

Sumpah Atas Al-quran.

Soalan

saya dipaksa sumpah atas al-Quran depan adik-beradik. sumpah saya atas sebab tak boleh berkawan sesorang dan hubungi dia lagi. sebelum saya sumpah lagi tapi saya langgar. saya sumpah l kali kedua lagi. adakah sah sumpah saya?? perlu ke membayar khafarrat?? macammana nak tarik balik sumpah ??

Jawapan

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam persoalan ini, jika yang memaksa itu adalah ibu dan ayah anda, maka ia wajib anda taati kerana ia adalah arahan atau perintah dari mereka.
Hal ini adalah kerana sebagai seorang anak, anda wajib mentaati dan menghormati mereka. Perkara ini ada difirmankan oleh Allah dalam al-Quran, maksudnya:
"Dan Kami wajibkan manusia berbuat   baik    kepada     kedua ibubapanya;  dan jika  mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan Daku (dalam (badatmu! dengan sesuatu yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya, maka janganlah engkau ta'at kepada mereka. Kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, kemudian Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan".
(Surah al-Ankabut 29:8)

Selain itu, Allah berfirman lagi dalam Surah al-Luqman ayat 14 yang bermaksud:
”Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun. Dengan yang demikian itu, Bersyukurlah kepadaku dan kepada ibubapamu dan kepadaku jua tempat kembali.”

No comments:

Post a Comment