Tuesday, January 8, 2013

Solat - Solat Sunat Pada Waktu Haram

Soalan

Di dalam waktu yang haram utk solat, samaada selepas subuh atau asar, ada solat yang dibolehkan. Sila terangkan solat sunat yang dibolehkan? Dan juga adakah solat sunat Qobliyah boleh dilakukan selepas pada setiap solat?

Jawapan

Dalam persoalan ini, tidak ada satu pun solat sunat yang boleh dikerjakan pada dua waktu tersebut. hal ini ada dijelaskan oleh Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam di dalam hadisnya yang bermaksud:
Dari Abi Hurairah Radhiyallahu 'Anhu, Sesungguhnya Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam melarang dari mengerjakan solat selepas Asar sehingga terbenam matahari dan solat selepas Subuh sehingga terbit matahari”.
[hadis riwayat Imam Bukhari,Imam Muslim,Imam Abu Dawud,Imam Tirmizi,Imam Nasaie dan Imam Ahmad).

Berasaskan kepada hadith di atas jelas kepada kita bahawa tidak ada sebarang solat sunat yang boleh dilakukan pada kedua waktu tersebut.
Mengenai Solat Sunat Qabliah, ia dikerjakan sebelum mendirikan solat fardu dan bukannya selepas solat fardu.
Bagi Solat Sunat Qabliah ini, ia boleh dikerjakan dalam semua solat fardu dengan syarat didirikan sebelum mengerjakan solat fardu tersebut dan bukannya selepas mengerjakan solat fardu tersebut. jika solat sunat selepas solat fardu, ia dikenali dengan nama Solat Sunat Ba'diah. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment