Saturday, January 19, 2013

Mandi Wajib Dua Kali

Soalan

salamun alaik ustaz..saya mandi wajib pada waktu pagi.. kemudian dan saya mandi wajib lagi di waktu petang...setelah selesai mandi wajib pada petang itu saya terlihat terdapat sedikit dakwat pen pada tapak tgn ...dan mandi wajib saya tidak sah,... perlukah lagi saya mengulang mandi wajib padahal mandi wajib di waktu pagi telah saya lakukan dengan yakin....atau saya perlu juga ulang mandi kerna ianya tidak sah? mohon penjelasan ustaz..barakALLAH

Jawapan

Waalaikumusalam,
Sekiranya anda yakin  bahawa air mandi wajib itu tidak sama sekali menghalang daripada sampai keseluruh anggota badan anda, maka mandi wajib yang  telah  anda lakukan itu dikira sah.Seterusnya anda tidak perlu mengulangi semula untuk mandi wajib tersebut.Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment