Saturday, January 26, 2013

Solat Istikharah

Soalan

as'kum ustz, sy tlh b'cinta dgn M selama 2 thn, baru2 ini sy telah melakukan solat istikharah utk menentukan M didalam hidup sy, kali pertama sy lakukan istikharah gerak ati sy kuat untuk M, selepas itu sy lakukan istikharah berturut2, & sy dapati fikiran sy, jiwa sy, ati sy terlalu tenang yang teramat sangat. mohon penjelasan. utk pengetahuan, sy tiada 2 pilihan,sy cuma ada M seorg. sy ada baca bahawa istikharah dapat melalui mimpi, tapi sy cuma dpt gerak ati & ketenangan ati.

Jawapan

Waalaikumusalam
Ulamak dalam bidang ilmu fekah menjelaskan bahawa jika seseorang orang Islam itu  ingin mendapat petunjuk daripada dua  pilihan yang agak sukar, ia mestilah dirikan solat sunat istikharah (pilihan)  bagi mencarai petunjuk dan jawapan yang tepat daripada Allah SWT.
Berbalik kepada soalan dan ketentuan jodoh,Islam mengajar umatnya supaya mengutama perkara berikut iaitu:
1.Berugama- yang mengutamakan hak Allah seperti solat,berpuasa dan berbuat baik/suka menolong  kepada orang lain.
2.Berharta- mempunyai pendapatan tetap
3.Keturunan yang baik
4.Kufu-sepadan dan secocok- taraf dan lebel pendidikan ,kekayaan serta keturunan adalah sama dengan keluarga anda.
Tetapi pilihlah yang mempunyai agama Insya'Allah ia akan membimbing anda ke arah yang benar.
Justeru selepas dirikan solat sunat istikharah anda perlu tidur bagi mendapatkan petunjuk Allah SWT  tersebut.Perkara inilah yang diajar oleh ulamak fekah.Justeru anda perlu lakukan, bukannya sekadar gerak hati dan ketenangan sahaja.Siasatlah  agama bakal tunang dan bakal suami anda sebelum menerimanya sebagaimana yang ditunjukkan oleh Allah setelah anda lakukan solat sunat istikharah beberapa kali.Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment