Monday, January 21, 2013

Lintasan Hati Mengenai Talak

Soalan

salam tuan panel,

saya sering dihantui oleh lintasan hati mengenai talak. baru2 ini ketika saya menyebut perkataan "aku", lintasan talak hadir menerjah jiwa saya. untuk meyakinkan diri saya dengan sengaja sekali lagi saya menyebut perkataan "aku" dan sekali lagi lintasan hati talak menerjah ketika menyebut perkataan "aku".
soalan saya : apakah jatuh talak dalam situasi sedemikian, dan adakah sudah dikatogori sebagai lafaz kinayah dengan hanya menyebut perkataan "Aku" .

Jawapan

Wassalam,
Dalam situasi tersebut, talaq tidak akan terjatuh kerana ia hanya lintasan hati sahaja.
Ringkasnya, talaq hanya akan terjatuh apabila anda menyebut lafaz talaq tersebut secara langsung (guna suara) dan suara tersebut didengari sekurang-kurangnya diri anda sendiri.
Panel menasihatkan supaya anda perbanyakan beristighfar dan berzikir di dalam hati supaya lintasan-lintasan seperti itu tidak mengganggu anda lagi. carilah ketenangan dengan memperbanyakan menyebut nama Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment