Saturday, January 19, 2013

Najis Kering Sentuh Kain Kering

Soalan

Assalamualaikum, saya keliru mengenai najis yang telah kering.

1) kain saya kering sentuh dengan bekas najis kering (mcm tompokan), adakah kain saya itu telah najis?. kemudian saya duduk di tempat lain adakah tempat itu telah bernajis? kain itu boleh bawa bersolat atau tidak kerana tiada apa2 tanda kain itu terkena najis. kerana ia bersentuhan secara kering.

Mohon bantuan secepat mungkin.. saya pening dan keliru :(

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam kes ini, kain yang anda pakai tidak dihukumkan najis kerana ia berada di dalam keadaan yang kering dan najis tersebut juga berada dalam keadaan yang sama, iaitu kering.
Oleh sebab itu, tempat yang anda duduk juga tidak dihukumkan najis. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment