Tuesday, January 8, 2013

Pertanyaan Mengenai Nazar Berpuasa

Soalan

Assalamualaikum, saya ingin bertanyakan satu soalan iaitu saya ada bernazar untuk berpuasa sebanyak 3 hari sekiranya mengandung dan alhamdullillah sekarang saya sudah disahkan mengandung. saya ingin tahu sekiranya saya gagal untuk berpuasa nazar tersebut kerana risaukan kandungan saya jika saya berpuasa, bagaimaana caranya perlu saya buat untuk melaksanakan nazar tersebut. boleh atau tidak saya berpuasa nazar selepas saya melahirkan anak nanti.sekian terima kasih

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam masalah nazar ini, ia boleh anda lakukan selepas anda bersalin nanti. Ringkasnya, nazar tersebut wajib anda tunaikan sama ada sebaik mendapat khabar berita yang anda sedang mengandung ataupun jika tidak larat ia boleh ditangguhkan selepas anda bersalin nanti.
Walau bagaimanapun, jika anda rasa tidak mampu untuk melakukan nazar tersebut, anda boleh menebusnya dengan membayar kifarah nazar. Kifarah tersebut boleh dijelaskan di kaunter Pusat Pungutan Zakat yang berhampiran.
Sila dapatkan maklumat mengenainya di kaunter-kaunter Pusat Pungutan Zakat tersebut. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment