Saturday, January 19, 2013

Ayah Yang Xsolat Jdi Wali..

Soalan

Assalam...saya ada beberapa persoalan,,persoalannya adalah..blh x ayah yg xsolat lima waktu jd wali,,adakah ia dikira fasik??
Minta pencerahan,,syukran
Assalam...

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
dalam persoalan ini, seorang ayah yang tidak bersolat fardu lima waktu tidak boleh menjadi wali kepada anak perempuannya. Hal ini adalah kerana keadaan dirinya yang tergolong di dalam golongan orang yang fasik, iaitu orang yang sentiasa mengerjakan dosa.
Dalam hal ini, Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam ada menjelaskan di dalam hadisnya yang bermaksud:
“Tidak sah nikah melainkan wali yang adil dan ada saksi yang adil”.
(Riwayat Ahmad)

Di dalam hadis di atas, Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam menyatakan bahawa pernikahan yang dinikahkan oleh seorang wali yang tidak adil adalah tidak sah.
Adil di dalam hadis di atas bermaksud orang yang berpegang kuat terhadap ajaran agama, melaksanakan segala kewajipan dan menghindarkan diri daripada melakukan dosa-dosa besar dan kecil.
Ringkasnya, orang fasik dan orang adil adalah dua golongan manusia yang berbeza.
Oleh itu, seorang ayah yang tidak bersolat fardu lima waktu adalah termasuk di dalam golongan orang yang fasik, dan hal ini menyebabkan dirinya tidak layak untuk menikahkan anak perempuannya kerana ia bersalahan dengan maksud hadis di atas.
Walau bagaimanapun, dalam perkara ini Imam Ghazali dan Imam Nawawi, dua orang tokoh fuqaha’ di dalam mazhab Syafi’i berpendapat, seorang wali yang fasik adalah dibolehkan untuk menikahkan/mewalikan anak perempuannya dengan syarat mestilah bertaubat terlebih dahulu.
Ringkasnya, wali tersebut perlu beristighfar dan memohon keampunan dari Allah Subhanahu Wa Ta'ala sebelum menikahkan anak perempuannya. Wallahu 'Alam.

No comments:

Post a Comment