Saturday, January 26, 2013

Saya Melaungkan Azan Kepada Anak Lelaki Saya Tanpa Mengambil Wuduk

Soalan

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ustaz?saya melaungkan azan kepada anak lelaki saya di hari pertama kelahirannya tanpa mengambil wuduk. . .adakah perlu saya melaungkan azan yg kali keduanya dgn mengambil wuduk. . .

Jawapan

Waalaikumusalam,
Perbuatan anda melaungkan azan kepada anak yang baru lahir , tanpa berwuduk itu sah.Cuma agama Islam dan  para sarjana dalam bidang ilmu fekah telah menekan bahawa perbuatan itu hukumnya ,makruh sahaja.Jika anda ambil wuduk itulah jalan yang terbaik.
Walau bagaimanapun anda tidak perlu bimbang untuk mengulangi  semula bagi  azan kali kedua.Ia memadai  dengan azan yang telah anda laungkan pada kali pertama.Wallahu a'lam

1 comment:

  1. Saya seorang pembantu pustaka, sebelum tutup pustaka saya selalu menyuruh beberapa org budak lelaki pengguna pustaka yg masih ada, utk melaungkan azan, apa hukumnya jika mereka tidak berwudhuk

    ReplyDelete