Saturday, January 26, 2013

Hukum Berpura-pura Solat Ketika Haid?

Soalan

apakah hukum jika saya berpura-pura solat dengan memakai telekung, melakukan setiap rukun dan menggantikan bacaan dengan zikir, tetapi tidaklah dengan niat solat. Ini adalah kerana saya mempunyai anak perempuan berusia 4 tahun yg sedang belajar solat dan seringkali solat dengan saya, yang belum faham apa itu haid dan larangan bersolat. Saya tidak mahu mematahkan minatnya untuk bersolat dan terpaksa berpura2 jika dia mengajak saya utk solat dgnnya. Minta pendapat. Terima kasih

Jawapan

Assalamu 'Alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam hal ini, anda diharuskan untuk berbuat demikian. walau bagaimanapun, panel merasakan adalah lebih baik sekiranya dalam masa yang sama anda beri pendedahan awal kepadanya tentang situasi yang sedang anda alami kini.
Melalui cara ini, panel merasakan anak anda akan memahaminya dan anda sudah tidak perlu untuk berpura-pura di hadapannya lagi. Wallahu 'Alam.

No comments:

Post a Comment