Monday, January 7, 2013

SOLAT TIDAK SAH

Soalan

assalammualaikum ustaz/ustazah..
saya ingin bertanya,selama ini saya baru tahu yang selama ini saya menunaikan solat berjemaah tidak sah,kerana saya tidak menghabiskan alfatihah bersama-sama dengan imam semasa saya menjadi makmum muafiq,ini kerana saya ada masalah dalam bacaan alfatihah kerana terlalu was-was dengan segala bacaan saya dan baca dengan lambat..bagaimana dengan solat jemaah saya yang tidak sah selama ini ustaz/ustazah?apa yang perlu saya lakukan?

assalam

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam persoalan ini, Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam bersabda, maksudnya:
dari Ubadah bin Shamit radhiallahu ‘anhu bahawa Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam bersabda, maksudnya:
“Barang siapa yang solat dan tidak membaca padanya Ummul Qur’an (Al-Fatihah) maka solatnya fasid/rosak”.
(Hadis riwayat Muslim).

Oleh yang demikian, solat yang anda kerjakan tanpa membaca Surah al-Fatihah adalah tidak dikira sah sekalipun anda solat mengikut imam.
Oleh itu, solat-solat tersebut perlu anda qadha’kan mengikut kemampuan anda (yang dapat anda kira jumlahnya). Selebihnya, serahkanlah kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan pohonlah keampunannya. Sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment